danska

En ræ kke sociologer har de seneste år peget på, at den postindustrielle serviceøkonomi stiller stadigt større krav til servicemedarbejderes sociale og følelsesmæ ssige kompetencer. Eva Illouz (2008) argumenterer eksempelvis for, at vestlige samfund kendetegnes af en "emotionel kapitalisme", hvor følelsesmæ ssige kompetencer er blevet en central stratifikationsfaktor, som marginaliserer isæ r mæ nd med en traditionel arbejderklasse habitus. Men få studier har undersøgt, hvordan arbejdsgivere rent faktisk vurderer ansøgernes sociale og følelsesmæ ssige kompetencer. Gennem interviews og observationsstudier har artiklens forfatter undersøgt, hvordan verdens største ambulanceoperatør vurderer og væ rdsæ tter ansøgeres sociale og følelsesmæ ssige kompetencer gennem rekrutteringsprocessen til stillingen som ambulanceredderelev. Artiklen viser med udgangspunkt i fire ansæ ttelsessamtaler med mandlige ansøgere, hvordan ansøgerens primæ re følelsesmæ ssige habitus har betydning for samtalens udfald og de sympatirelationer, som skabes i forbindelse med samtalen. Data viser også, at selvom ledelsen fremhæ ver, at personlighed og empati er afgørende i screeningen af ansøgerne, så anvender virksomheden ikke

svenska

Under de senaste åren har ett antal sociologer påpekat att den postindustriella tjänsteekonomin ställer allt större krav på tjänsteanställdas sociala och känslomässiga kompetenser. Eva Illouz (2008) menar till exempel att västerländska samhällen kännetecknas av en "emotionell kapitalism", där känslomässiga kompetenser har blivit en central stratifieringsfaktor, vilket marginaliserar särskilt män med en traditionell arbetarklasshabitus. Få studier har dock undersökt hur arbetsgivare faktiskt bedömer sökandes sociala och känslomässiga kompetenser. Genom intervjuer och observationsstudier har artikelförfattaren undersökt hur världens största ambulansoperatör bedömer och värderar sökandes sociala och känslomässiga kompetenser genom rekryteringsprocessen till tjänsten som ambulansräddningsstudent. Utifrån fyra anställningsintervjuer med manliga sökande visar artikeln hur den sökandes primära känslomässiga vana påverkar intervjuresultatet och de sympatierelationer som skapas i samband med intervjun. Data visar också att även om ledningen betonar att personlighet och empati är avgörande vid screening av sökande, använder företaget inte

Oversatt.se | Hur använder jag den danska-svenska översättningen?

Glöm inte att följa grammatiken och kursplanen för texten du vill översätta. En av de viktiga punkterna som användarna bör vara medvetna om när de använder ordlistan för NorskEngelsk.com är att orden och texten används när översättningen lagras i databasen och delas med andra användare i innehållet på webbplatsen. Var därför medveten om problemet i översättningsförfarandet. Om du inte vill att dina översättningar ska publiceras i innehållet på webbplatsen, kontakta oss på →"Kontakta". Relevanta texter kommer att tas bort från webbplatsens innehåll så snart som möjligt.


Sekretesspolicy

Tredjepartsleverantörer, inräknat Google, använder cookies för att visa annonser baserat på användarnas tidigare besök på din webbplats eller andra webbplatser. Med hjälp av annonscookies kan Google och dess partner visa annonser baserat på användares besök på dina och/eller andras webbplatser. Användarna kan välja bort visning av anpassade annonser under Annonsinställningar. (Alternativt kan du ge användarna möjlighet att välja bort tredjepartsleverantörers cookies för anpassade annonser genom att besöka www.aboutads.info.)